Π.Κ. ΠΕΤΡΑΛΩΝΩΝ ΚΑΙ ΘΗΣΕΙΟΥ, Δρυόπων 31, 11851 Άνω Πετράλωνα, synpetralona@gmail.com

29.1.10

Η τοποθέτηση της Ανοιχτής Πόλης στον απολογισμό των πεπραγμένων του Δημοτικού Συμβουλίου του Δ.Αθηναίων

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΑΝΟΙΧΤΗΣ ΠΟΛΗΣ – ΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΟ ΔΣ 28/1/09

(Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εκπρόσωποι φορέων και κινήσεων πολιτών,)

(ΕΙΣΑΓΩΓΗ / ΓΕΝΙΚΑ)

Καταρχήν να χαιρετίσουμε το γεγονός ότι έστω και την τελευταία στιγμή, τον τελευταίο χρόνο της θητείας της, η δημοτική αρχή, αποφάσισε τη διοργάνωση δημόσιου απολογισμού των πεπραγμένων της, μια διαδικασία που σύμφωνα με τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, θα έπρεπε να πραγματοποιείται κάθε χρόνο.

Αποτελεί προφανώς σύμπτωμα μιας διοίκησης που απονεκρώνει όλο και περισσότερο τα δημοκρατικά όργανα του Δήμου και προσπαθεί να μεταφέρει τη λήψη των αποφάσεων για κρίσιμα ζητήματα της πόλης, πίσω από κλειστές πόρτες.

Ο απολογισμός των τριών ετών της θητείας της σημερινής Δημοτικής Αρχής είναι κατά την άποψη μας αρνητικός για την πόλη. Εμφανίζεται μια εικονική πραγματικότητα που βασίζεται σε επικοινωνιακά τεχνάσματα και κατ’ εξακολούθηση δημόσιες σχέσεις. Η δημοτική αρχή του κ. Κακλαμάνη, στο πλαίσιο της κυρίαρχης νεοφιλελεύθερης πολιτικής, συνεχίζει την πολιτική των προκατόχων της, της ίδιας πάντα παράταξης που 20 χρόνια κυβερνά την πόλη, την έχει φέρει σε αδιέξοδο, αδυνατώντας να δώσει λύσεις στα μεγάλα και σοβαρά προβλήματα της Αθήνας.

Η σημερινή εικόνα της πόλης κατά τη γνώμη μας είναι η ακόλουθη:

  • επιδεινώθηκαν δραματικά τα μακροχρόνια, περιβαλλοντικά και κοινωνικά, προβλήματα της πόλης.
  • στο σώμα της πόλης, στο κέντρο και στις γειτονιές, εκδηλώνονται ανάγλυφα τα σημάδια μιας πολύπλευρης οικονομικής και κοινωνικής κρίσης.
  • υπάρχουν ισχυρές επιχειρηματικές πιέσεις για την αξιοποίηση κάθε δημόσιου χώρου και αγαθού, μέσα από την οικοδόμηση και την εμπορευματοποίηση.

(ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗ ΑΝΑ ΤΟΜΕΑ)

Για τους ελεύθερους χώρους και την ποιότητα ζωής

Τα τελευταία χρόνια η Δημοτική Αρχή προχώρησε σχεδιασμούς που αντικειμενικά εξυπηρετούν συγκεκριμένα εμπορικά συμφέροντα τα οποία «στοχεύουν» τις τελευταίες μεγάλες εφεδρείες πρασίνου της πόλης. Η «χάρτα πρασίνου» αποτελεί ένα κείμενο-ευχολόγιο που εξέδωσε ο Δήμος και προσπάθησε να μας πείσει ότι οι Αθηναίοι και οι Αθηναίες απολαμβάνουν χώρους πρασίνου αντίστοιχους με εκείνους των μέσων ευρωπαϊκών όρων, αλλά η αλήθεια προβάλλει αμείλικτη:

Είναι η έντονη επίθεση στους ελεύθερους χώρους με στόχο την οικοδόμηση και εμπορευματοποίησή τους. Όχι μόνο δεν δημιουργήθηκαν νέοι ελεύθεροι χώροι, αλλά ακολουθήθηκε η πολιτική του τσιμέντου με μέγιστο παράδειγμα την περιοχή του Ελαιώνα και την προσπάθεια ανέγερσης εμπορικού κέντρου και Δημαρχιακού Μεγάρου με στόχο να πνιγεί ο ζωτικής σημασίας για τους Αθηναίους χώρος πρασίνου που όλοι προσδοκούν. Κι αν δεν υπήρχαν, το κίνημα των κατοίκων και οι προσφεύγοντες στο ΣτΕ, τα σχέδια αυτά θα είχαν υλοποιηθεί.

Με εξαίρεση τη Γαζία και τις απαραίτητες εκτάσεις στον Ελαιώνα για το γήπεδο του ΠΑΟ, τα «εγκαίνια» πλατειών που έγιναν, αφορούσαν χώρους που ήταν ήδη πράσινο και είχαν εξασφαλιστεί τα προηγούμενα χρόνια.

Αυτή η επιθετική πολιτική «Κακλαμάνη» στους ελεύθερους χώρους της πόλης αποκρούστηκε από τα κινήματα των κατοίκων, στον Ελαιώνα, στο πάρκο Κύπρου & Πατησίων, στο κτήμα Δρακόπουλου, στο Άλσος Παγκρατίου αλλά και στην περιοχή Προμπονά. Η Δημοτική Αρχή λειτούργησε σαν αντίπαλος των πολιτών που αγωνίζονται για την πλήρη υπογειοποίηση του Προαστιακού, για τη διεκδίκηση των δημόσιων χώρων πρασίνου της πόλης, όπως στου Φιλοπάππου, στα Εξάρχεια και στο πάρκο Κύπρου και Πατησίων.

Η Δημοτική Αρχή ανέχτηκε τις αυθαιρεσίες των εταιριών κινητής τηλεφωνίας «φυτεύοντας» κεραίες μέσα σε κατοικημένες περιοχές, δίπλα σε σχολεία, λοιδορώντας τους αγώνες των κατοίκων για την προάσπιση της υγείας αυτών και των παιδιών τους.

Προχωρεί στην καταστροφή του μνημείου του αεροφυλακίου στο Γκάζι προωθώντας μια νέα δόμηση.

Εμείς εκτιμάμε ότι όλα αυτά τα χρόνια δεν υπήρξε ούτε σχέδιο, ούτε πολιτική βούληση για την απόδοση πόρων για απαλλοτριώσεις ελεύθερων χώρων στις γειτονιές της πόλης, για αναβάθμιση και συντήρηση του υπάρχοντος πρασίνου σε πάρκα και πλατείες της πόλης.

Για την καθαριότητα, την ανακύκλωση και τις υποδομές για τους πεζούς στις γειτονιές της πόλης

Η Αθήνα παραμένει μια βρώμικη πόλη, παρά τα εκατοντάδες εκατ. ευρώ που δαπανούν οι υπηρεσίες καθαριότητας από τα τέλη.

Το πρόγραμμα ανακύκλωσης που παρέλαβε από την προηγούμενη δημοτική αρχή («μπλε κάδοι») απαξιώθηκε, εγκαταλείπεται πλήρως και η δημοτική αρχή δεν προχώρησε στην ουσιαστική εφαρμογή της ανακύκλωσης, παρά μόνο σε φιέστες «ανακύκλωσης» για το θεαθήναι. Υπήρξε ολιγωρία και καθυστέρηση στην ανακύκλωση με αποτέλεσμα σήμερα οι θιασώτες της καύσης να την εμφανίζουν ως μόνη «λύση». Θεωρούμε αδιανόητο ο πρώτος δήμος της χώρας να μην έχει προχωρήσει στη διαχείριση των αστικών απορριμμάτων.

Τα πεζοδρόμια και οι πεζόδρομοι κατακλύζονται από Ι.Χ., λειτουργώντας απαγορευτικά για τους κατοίκους ακόμα και να μπουν στα σπίτια τους. Τα τραπεζοκαθίσματα και οι παράνομες κατασκευές, με την ανοχή των υπευθύνων του Δήμου έχουν γίνει καθεστώς. Τα νυχτερινά κέντρα απολαμβάνουν ένα ιδιαίτερο καθεστώς ασυλίας απέναντι στην ασυδοσία τους.

«Εάν φύγει η κατοικία από το κέντρο έρχεται η γκετοποίηση» υποστηρίζουν έγκριτοι επιστήμονες. Στην πρωτεύουσα το ποσοστό κατοίκησης στο κέντρο μόλις αγγίζει το 4%.

Μειώθηκε επίσης η μικροβιοτεχνική δραστηριότητα και από τις 1300 επιχειρήσεις του 1990 σήμερα παραμένουν λιγότερες από τριακόσιες. Αλλά τι σημασία έχουν όλα αυτά μπροστά στην άνθιση της βιομηχανίας της διασκέδασης.

Οι πεζοδρομήσεις και οι υποδομές για ποδήλατο δεν προχωρούν καθόλου, παρά τις έτοιμες μελέτες και τη ζήτηση και την ανάγκη που υπάρχει από τους πολίτες

Για τη λειτουργία του οργανισμού και τους εργαζόμενους του Δήμου Αθηναίων:

Συνολικά, η δημοτική αρχή του κ. Κακλαμάνη πορεύτηκε σε ένα εξαιρετικά αρνητικό μοντέλο διοίκησης και λειτουργίας των δημοτικών θεσμών, ένα νεοφιλελεύθερο και αυταρχικό μοντέλο διαχείρισης:

Υπήρξε συγκέντρωση των κρίσιμων αποφάσεων σε κλειστούς κύκλους εξουσίας μακριά από τον έλεγχο των δημοκρατικά εκλεγμένων αντιπροσωπευτικών οργάνων και περιορίστηκαν συστηματικά οι δυνατότητες συμμετοχής και ελέγχου της μειοψηφίας σε κρίσιμους τομείς παραγωγής πολιτικής του Δήμου (πχ. τις Αναπτυξιακές Εταιρείες).

Επιπλέον, η διοίκηση του Δήμου έγινε πιο συγκεντρωτική και δεν υπήρξε η παραμικρή πολιτική βούληση για μέτρα αποκέντρωσης, δημοκρατίας και συμμετοχής.

Αντιθέτως,

  • η λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου είναι προβληματική (οι διαπαραταξιακές επιτροπές δεν λειτούργησαν καθόλου) και τα τοπικά διαμερισματικά συμβούλια παραμένουν χωρίς αρμοδιότητες.
  • ασκείται διαχείριση κρίσιμων πολιτικών και δράσεων του Δήμου μέσα από Ανώνυμες Εταιρείες και σε συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα (πχ. "Διπλή Ανάπλαση ΑΕ")
  • η συμμετοχή του πολίτη στα δρώμενα του Δήμου αποτρέπεται συστηματικά, ενώ οι εκπρόσωποι των κατοίκων και των φορέων, αποκλείονται ακόμη και από την ενημέρωση

Οι πρακτικές της διοίκησης Κακλαμάνη στα ζητήματα της εσωτερικής λειτουργίας, «μέσα» στο Δήμο και μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας δημιούργησαν νέα προβλήματα, αναβρασμό στις δημοτικές υπηρεσίες και εντάσεις με τους εργαζόμενους.

Η Δημοτική Αρχή αναπαρήγαγε τον κομματικό πελατειακό μηχανισμό που παρέλαβε από τους προκάτοχους της, γεγονός που υποβαθμίζει τη λειτουργία των υπηρεσιών, εφάρμοσε κατά κόρον ελαστικές εργασιακές σχέσεις (συμβασιούχοι, stage) και απαξίωσε περαιτέρω τις υπηρεσίες σχεδιασμού και αυτεπιστασίας, αναθέτοντας όλο και αυξανόμενο μέρος των αντίστοιχων δράσεων σε ιδιώτες. Παράλληλα παρέκαμψε τους εργαζόμενους στο δήμο και άσκησε πολιτική μέσω των συμβούλων του δημάρχου.

Αυτοί οι εργαζόμενοι είναι θύματα του πελατειακού μοντέλου ευνοιοκρατίας που συντηρείται εδώ και χρόνια στο Δήμο Αθηναίων, αλλά και περιστατικών επίδειξης αυταρχισμού στελεχών της δημοτικής αρχής απέναντι τους.

Η Ανοιχτή Πόλη στηρίζει τους αγώνες των εργαζομένων για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων τους. Επιδιώκουμε να αναβαθμιστεί ο ρόλος τους σε μια αναβαθμισμένη δημοτική υπηρεσία, που θα λειτουργεί με διαφάνεια και αξιοκρατία και δεν θα επικρέμεται πάνω από τα κεφάλια των εργαζομένων η εργασιακή ομηρία, η πελατειακή σχέση, το μπλοκάκι και οι συνεχείς συμβάσεις.

Για τα προβλήματα κοινωνικού αποκλεισμού στις γειτονιές

Είναι βέβαιο ότι όσο η πολύπλευρη σημερινή κρίση βαθαίνει, τόσο οι επιπτώσεις της θα γίνονται πιο εμφανείς και θα αφορούν όλο και μεγαλύτερα τμήματα του πληθυσμού της πόλης και όχι μόνο όσους/ες έχουμε συνηθίσει να αντιμετωπίζουμε ως «αναξιοπαθούντες» και «περιθωριακούς»: άστεγους, τοξικομανείς, μετανάστες κ.λπ. Τα επόμενα χρόνια, τα φαινόμενα της «νέας φτώχειας», της περιθωριοποίησης όλο και περισσότερων ανθρώπων, θα ενταθούν και τα αστικά κέντρα αποτελούν κατεξοχήν το πεδίο όπου νέα φαινόμενα αποκλεισμού θα εμφανιστούν με βιαιότητα.

Αν και συνηθίζουμε να αντιλαμβανόμαστε την κρίση ως ζήτημα που άπτεται κεντρικών πολιτικών αποφάσεων, στην πραγματικότητα ο Δήμος μπορεί να παίξει ενεργητικό ρόλο στην αντιμετώπισή της. Η τοπική αυτοδιοίκηση, ιδιαίτερα στην Αθήνα, οφείλει να εφαρμόσει ενεργητικές πολιτικές που θα απλώνουν ένα δίχτυ προστασίας και αλληλεγγύης για τους κατοίκους της πόλης. Ένα δίκτυ προστασίας ικανό να ανταποκριθεί στις ανάγκες ιδιαίτερα των φτωχών και λαϊκών στρωμάτων.

Για να προχωρήσει αυτό, χρειάζεται η απομάκρυνση του Δήμου από τη λογική της φιλανθρωπίας και των επικοινωνιακών παρεμβάσεων μικρής κλίμακας που διακατέχει τη σημερινή «κοινωνική πολιτική» της δημοτικής αρχής.

Για τις υπηρεσίες πρόνοιας του Δήμου (σχολική στέγη, βρεφοκομείο, ιατρεία, πολιτισμός/αθλητισμός)

Η αναβάθμιση των κοινωνικών υπηρεσιών πρόνοιας του Δήμου απαιτεί πρώτα και κύρια πολιτική βούληση - που η σημερινή διοίκηση του Δήμου, κατά την άποψη μας δεν διαθέτει.

Και λέμε ότι δεν διαθέτει αυτήν την πολιτική βούληση καθώς, βρισκόμαστε στο 2010 και ακόμη συζητάμε για την εξάλειψη της διπλοβάρδιας στα σχολεία της Αθήνας. Χάνονται οικόπεδα δεσμευμένα επί δεκαετίες για σχολικά κτήρια, την ίδια στιγμή που τα καινούργια σχολικά κτήρια που πρόκειται να ανεγερθούν στο Δήμο της Αθήνας, προβλέπεται να ανεγερθούν με ΣΔΙΤ. Μόνο για τη σχολική χρονιά που διανύουμε σχεδόν 2000 παιδία στον δήμο της Αθήνας δεν χώρεσαν στους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς.

Δεν διαθέτει την πολιτική βούληση, καθώς βλέπουμε τη δημοτική αρχή να υπογράφει μνημόνια για τα δημοτικά ιατρεία και να επιδιώκει ακριβές προμήθειες, την ίδια στιγμή που τα δημοτικά ιατρεία λειτουργούν χωρίς θεσμικό πλαίσιο, που δεν επιτελούν τον ρόλο τους ως σταθμοί συμβουλευτικής και προληπτικής ιατρικής για τους κατοίκους της πόλης, που τα επαγγελματικά δικαιώματα των εργαζόμενων σε αυτά, τίθενται υπό αμφισβήτηση.

Τέλος, ο πολιτισμός, ο αθλητισμός, τα προγράμματα επιμόρφωσης, αντιμετωπίζονται διαδικαστικά, μέσα από αναθέσεις και «υπό την αιγίδα», με έλλειψη υποδομών και περισσότερη σπατάλη πόρων για φιέστες, παρά για την παροχή χρήσιμων κοινωνικών-πολιτιστικών υποδομών σε επίπεδο γειτονιάς.

Για τα οικονομικά του Δήμου

Επί της Δημαρχίας Κακλαμάνη –και συγκεκριμένα το 2009- εκτινάχθηκε στα 85 εκατ. Ευρώ το έλλειμμα του Δήμου Αθηναίων και κανένας ισχυρισμός και καμιά αναφορά σε οίκους αξιολόγησης δεν μπορούν να αποκρύψουν την δεινή οικονομική κατάσταση που έχει περιέλθει ο Δήμος Αθηναίων.

Η οικονομική του κατάσταση επιδεινώθηκε την τελευταία τριετία , ως αποτέλεσμα α) της κακοδιαχείρισης του δημόσιου χρήματος, β) της υπερβολικής αισιοδοξίας, εν μέσω οικονομικής κρίσης για το ύψος των εσόδων με αποτέλεσμα να έχουμε απόκλιση εσόδων 80 εκατ. Εευρώ μόνο για το 2009 και γ) των μεγάλων δανειακών χρεών. Επιπρόσθετα θα σημειώναμε ότι δεν υπήρξε ο απαιτούμενος προγραμματισμός, ο έλεγχος και η δημόσια διαφάνεια της οικονομικής διαχείρισης.

Έχουμε διατυπώσει επανειλημμένα ότι το μοντέλο οργάνωσης και λειτουργίας των οικονομικών υπηρεσιών είναι αναποτελεσματικό, γραφειοκρατικό και δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες του Δήμου. Δεν υπάρχει υπηρεσία λογιστηρίου, δεν υπάρχουν εσωτερικοί μηχανισμοί ελέγχου των υπηρεσιών. Έχουμε μηχανογράφηση αλλά δεν έχουμε σύστημα πληροφορικής αξιολόγησης.

Η δημοτική αρχή επικαλείται την αξιολόγηση της Moody’s. Σας θυμίζουμε ότι είναι μια από τις εταιρίες που έδιναν πιστοποιητικά σε μία σειρά διεθνών πιστοληπτικών οργανισμών με αποτέλεσμα τη διεθνή χρηματοπιστωτική φούσκα. Αυτές οι εταιρίες παίζουν σήμερα στις πλάτες της εθνικής οικονομίας αποσταθεροποιώντας και επιβάλλοντας έμμεσα πολιτικές σε βάρος του λαού μας. Η πιστοποίηση αφορά στον κίνδυνο χρηματοδότησης κάθε οργανισμού.

Γιατί δόθηκε ένα πιστοποιητικό Α1 και στη συνέχεια, μετά την υποβάθμιση της χώρας, υποβαθμίστηκε και ο Δήμος; Γιατί ο Δήμος επιχορηγούμενος από το κράτος έχει και την εγγύηση της Ελληνικής κυβέρνησης για τις οικονομικές του δυνατότητες. Γι’ αυτό και η υποβάθμισή του παράλληλα με την κυβέρνηση. Η αξιολόγηση της Moody’s εκτιμά επίσης ότι υπάρχουν τα κεφάλαια αποπληρωμής δανείων. Η ανάπτυξη όμως ποσώς ενδιαφέρει αυτήν την αξιολόγηση, όπως δεν ενδιαφέρει και όλους αυτούς που θέτουν σταθεροποιητικά προγράμματα.

Η δημοτική αρχή τα προηγούμενα τρία χρόνια προχώρησε σε επιλογές υπερχρέωσης του Δήμου, που σε συνδυασμό με τις ακολουθούμενες κυβερνητικές πολιτικές που δεν αποδίδουν τους οφειλόμενους πόρους στην τοπική αυτοδιοίκηση, ακυρώνει τις δυνατότητες του Δήμου για την υλοποίηση ενός προγράμματος μακράς πνοής για την Αθήνα που θα αυξήσει το πράσινο, θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής και θα αντιμετωπίσει τις κοινωνικές ανισότητες, θα ασκήσει δηλαδή μια ουσιαστική κοινωνική πολιτική.

  • Η δημοτική αρχή προσέθεσε, στα περίπου 150 εκατ. ευρώ δανειακών υποχρεώσεων που άφησαν οι προκάτοχοί της, δάνειο ύψους 50 εκ. ευρώ. Δάνειο το οποίο υποτίθεται ότι λήφθηκε για την απόκτηση ελεύθερων χώρων στο Δήμο και όμως πέρα της αγοράς της Γαζίας, η δημοτική αρχή το αξιοποίησε στη διαχείριση του ελλείμματος
  • Η δημοτική αρχή έχει επιδοθεί σε μια βιομηχανία σύναψης προγραμματικών συμβάσεων, που έχουν μετατραπεί από τον Δήμο Αθηναίων σε έμμεσο τρόπο επιχορήγησης των Δημοτικών Επιχειρήσεων. Μόνο την τελευταία διετία (2008-2009) οι προγραμματικές συμβάσεις έχουν ξεπεράσει τα 30 εκατομμύρια ευρώ. Πρόκειται στην πραγματικότητα για μια βιομηχανία κατασπατάλησης δημόσιου χρήματος που κατευθύνεται σε εκτέλεση προγραμμάτων αμφιβόλου αποτελεσματικότητας (προμήθειες χωρίς διαγωνισμούς, πανάκριβες μελέτες και υπηρεσίες, υπέρογκες αμοιβές) για την πόλη και κυρίως στην πρόσληψη προσωπικού με ελαστικές σχέσεις εργασίας εκτός διαδικασιών ΑΣΕΠ. Καμία ενημέρωση δεν είχε ποτέ το Δημοτικό Συμβούλιο για την εξέλιξη της υλοποίησης αυτών των προγραμματικών συμβάσεων και κυρίων για τα αποτελέσματά τους.
  • Η δημοτική αρχή επιμένει σε μια άδικη πολιτική για την κατανομή των δημοτικών τελών μη λαμβάνοντας υπόψη στον καταμερισμό τους τις κοινωνικές ανισότητες ανάμεσα στους δημότες της Αθήνας και χρησιμοποιώντας το σύστημα δημοτικών τελών σαν αναδιανεμητικό εργαλείο.
  • Αποτελεί αφέλεια η λογική της απαλλαγής από τα τέλη των πολύτεκνων, όταν δεν λαμβάνεται υπ όψιν η οικονομική κατάσταση του απαλλαγέντος.

Θέλουμε να επισημάνουμε δημόσια, ότι η πορεία των οικονομικών στο Δήμο για το 2010 θα επιβαρυνθεί πρόσθετα. Ο Δήμος θα δυσκολευτεί να καλύψει ακόμα και τα ανελαστικά του έξοδα. Δεν είναι μόνο το ταμειακό έλλειμμα, δεν είναι η κρίση που μειώνει τα έσοδα από τα τέλη, είναι και η μείωση φέτος των τακτικών εσόδων της κρατικής επιχορήγησης 10%, 15 εκατ. ευρώ λιγότερα από τα προϋπολογισθέντα. Εμείς επιμένουμε στην πρόταση που την κάναμε από την πρώτη ημέρα που αναλάβομε καθήκοντα στο Δήμο, να συσταθεί μια μόνιμη διαπαραταξιακή επιτροπή που θα παρακολουθεί προϋπολογισμό και την οικονομική πορεία που θα φέρει προτάσεις στο Δημοτικό συμβούλιο, και θα δημιουργήσει προϋποθέσεις εξυγίανσης των οικονομικών του οργανισμού.

Η ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΑΝΟΙΧΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

Σήμερα, με τόσα προβλήματα συσσωρευμένα, είναι κρίσιμο για την πορεία που θα πάρει η Αθήνα να διεκδικήσουμε μια άλλη, ριζικά διαφορετική, προοπτική για το Δήμο.

Χρειάζονται ουσιαστικές τομές και ρήξεις και όχι μίζερη διαχείριση της υπάρχουσας κατάστασης. Χρειάζονται νέες πολιτικές, προς όφελος του περιβάλλοντος, της κοινωνίας, της δημοκρατίας, όχι απλά «να αλλάξει χέρια ο Δήμος».

Η καταστροφική πολιτική της πλειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου, αυτή η ιδιαίτερα σκληρή εκδοχή της νεοφιλελεύθερης τοπικής διακυβέρνησης, έχει ήδη απονομιμοποιηθεί στα μάτια της πλειοψηφίας των πολιτών και έχει ηττηθεί πολιτικά.

Από την άλλη μεριά η παράταξη «Η Αθήνα αλλάζει», χωρίς να παραβλέπουμε τις εντός της επαινετές διαφοροποιήσεις, με την παρουσία της αλλά κυρίως με την απουσία της εμφανίζεται να συναινεί στις κεντρικές επιλογές της Δημοτικής Αρχής, προσέφερε δε και «χείρα βοηθείας» στις κρίσιμες ψηφοφορίες στο ΔΣ, όταν απαιτούνταν αυξημένες πλειοψηφίες. Έχει και αυτή ευθύνη για τα κεντρικές επιλογές της διοίκησης Κακλαμάνη, καθώς έχει συναινέσει και στηρίξει τη λήψη του δανείου, την αγορά υπερτιμολογημένων οικοπέδων στον Ελαιώνα, τη διαιώνιση της ομηρίας των συμβασιούχων.

Τέλος, η Συμπαράταξη του ΚΚΕ, περιορίζεται στο να εκφωνούν «όχι σε όλα», την ίδια όμως στιγμή, απέχει από ευθέως ανταγωνιστικές στη δημοτική αρχή δράσεις.

Από τη μεριά μας,

ως Ανοιχτή Πόλη παλεύουμε για μια αυτοδιοίκηση στο Δήμο που θα σχεδιάζει, θα διεκδικεί, θα υλοποιεί μαζί με τους πολίτες προς όφελος του δημόσιου χώρου και όχι της αγοράς.

Βρισκόμαστε μαζί με όλες εκείνες τις δυνάμεις των επιτροπών γειτονιάς, των τοπικών περιβαλλοντικών κινήσεων, των κοινωνικών φορέων, με τους ανήσυχους πολίτες που οραματίζονται μια πόλη με ποιότητα ζωής, αλληλεγγύη και συμμετοχή.

Η Ανοιχτή Πόλη έδωσε μια υπόσχεση στους Αθηναίους και τις Αθηναίες στις προηγούμενες δημοτικές εκλογές. Ότι συγκροτούμε μια αυτοδιοικητική κίνηση μακράς πνοής, η οποία θα βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με τους κατοίκους, τους ενεργούς πολίτες, και τις συλλογικότητες της Αθήνας. Ότι θα παλέψουμε μαζί με τα κινήματα για λύσεις κοινωνικά δίκαιες και περιβαλλοντικά ωφέλιμες. Ότι θα ελέγχουμε τη δημοτική αρχή σε κάθε της βήμα με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον. Και νιώθουμε ότι έχουμε φανεί συνεπείς σε αυτή μας την υπόσχεση. Και εκτιμούμε ότι μαζί με τους κατοίκους έχουμε πετύχει σημαντικές νίκες για την Αθήνα.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ

Σήμερα η Ανοιχτή Πόλη προτείνει μια σειρά από αναγκαία και επείγοντα μέτρα, που μπορούν να αναστρέψουν την σημερινή κατάσταση, βελτιώνονται την ποιότητα ζωής στην Αθήνα.

Ελεύθεροι χώροι

Προτείνουμε την πλήρη αναδιοργάνωση και στελέχωση με προσωπικό και μέσα των υπηρεσιών πρασίνου & αυτεπιστασίας, ώστε ο υπάρχον αστικός εξοπλισμός και το πράσινο της πόλης να συντηρούνται συστηματικά και να μην απαξιώνονται. Προτείνουμε να γίνουν μελέτες σύνδεσης των χώρων πρασίνου και κοινωνικών εξυπηρετήσεων με «πράσινα δίκτυα» πεζοδρόμων, ώστε να ενταχθούν οι ελεύθεροι χώροι στην καθημερινή ζωή των γειτονιών.

Διεκδικούμε, να εκπονηθεί σε διαπαραταξιακό επίπεδο ένα πρόγραμμα άμεσων και ώριμων απαλλοτριώσεων, και να διεκδικηθούν πόροι γι αυτό από διάφορες πηγές – και από την Πολιτεία.

Διεκδικούμε την υλοποίηση των μεγάλων χώρων πρασίνου και μητροπολιτικών πάρκων στην Αθήνα. Στον Ελαιώνα, στο Γουδή, στα Κουντουριώτικα, στον Προμπονά, στην Ακαδημία Πλάτωνος.

Μετακινήσεις

Στον τομέα των μετακινήσεων -ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα της μεγαλούπολης- διεκδικήσαμε και πετύχαμε την παράταση του ωραρίου του μετρό μέχρι τις 2 π.μ. τις Παρασκευές και τα Σάββατα. Σήμερα, αγωνιζόμαστε για τη δημιουργία ολοκληρωμένου δικτύου νυχτερινών μετακινήσεων.

Για την προώθηση ολοκληρωμένων λύσεων για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας, με άξονες την αποθάρρυνση της χρήσης του ΙΧ και την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, της ασφάλειας των πεζών και του ποδηλάτου.

Καθαριότητα

Για την καθαριότητα, τα σκουπίδια και την ανακύκλωση. Προτείναμε την πλήρη αναδιοργάνωση των υπηρεσιών καθαριότητας του δήμου, με προσανατολισμό την κάλυψη των αναγκών όλων των περιοχών της πόλης και όχι μόνο της εμπορικής-τουριστικής «βιτρίνας», αλλά και την προώθηση ενός πραγματικού συστήματος ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή σε κάθε γειτονία – αντίθετα με την απραξία και τις κινήσεις εντυπωσιασμού του Δήμου.

Κοινωνικός αποκλεισμός

Για τα προβλήματα κοινωνικού αποκλεισμού, που πλέον κάνουν έκδηλα την εμφάνισή τους σε περιοχές του κέντρου της πόλης, η Ανοιχτή Πόλη ανέδειξε έγκαιρα τα υπαρκτά προβλήματα που υπάρχουν στις γειτονίες, χωρίς δαιμονοποίηση όσων υφίστανται τον αποκλεισμό, βρισκόμενη απέναντι σε ρατσιστικές φωνές που εκμεταλλεύονται τα προβλήματα και σπέρνουν μίσος.

Προτάσσουμε πολιτικές για την προστασία και την επανένταξη των κοινωνικά αποκλεισμένων (άστεγοι, ουσιοεξαρτημένα άτομα) μέσα από την αναδιοργάνωση της κοινωνικής υπηρεσίας και δημόσια χρηματοδότηση από ξεχωριστό «κοινωνικό προϋπολογισμό» του Δήμου. Προτείνουμε να υπάρξει ένα πλέγμα μέτρων κοινωνικής πολιτικής και όχι αποσπασματικές κινήσεις φιλανθρωπίας «για το θεαθήναι»...

Εκπαίδευση, την υγεία, τις κοινωνικές υπηρεσίες

Για την εκπαίδευση, την υγεία, τις κοινωνικές υπηρεσίες. Διεκδικούμε την δημιουργία ενός πλήρους δικτύου δημοτικής κοινωνικής πολιτικής, που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες των κατοίκων ιδίως σήμερα - στη σκιά της οικονομικής κρίσης. Διεκδικούμε ολοκληρωμένα πρόγραμμα για την κάλυψη των αναγκών σε σχολεία και βρεφικούς σταθμούς, αναβάθμιση των δημοτικών ιατρείων και των χώρων άθλησης του δήμου, ώστε όλοι οι δημότες να έχουν πρόσβαση σε δημόσιες ποιοτικές κοινωνικές υπηρεσίες και να μην αναγκάζονται να πληρώνουν αντίστοιχες ιδιωτικές.

Λειτουργία Δήμου

Για ένα δήμο με δημοκρατία και συμμετοχή. Στον τομέα της λήψης των αποφάσεων, της οικονομικής διαχείρισης, της λειτουργίας των υπηρεσιών και τα δικαιώματα των εργαζομένων διεκδικούμε οι αποφάσεις να λαμβάνονται με διαβούλευση και όχι πίσω από κλειστές πόρτες. Προτείνουμε ο Δήμος να εφαρμόσει άμεσα τον προϋπολογισμό των πολιτών, μια διαδικασία που επιτρέπει στους ίδιους τους δημότες να συνδιαμορφώνουν τις πολιτικές και τα έργα που θα υλοποιηθούν στον Δήμο και να ελέγχουν που πάνε τα χρήματα τους.

Προτείνουμε την υιοθέτηση ενός κοινωνικά δίκαιου συστήματος δημοτικών τελών που θα ξεκινάει από μηδενική βάση για τα χαμηλά εισοδήματα και κλιμακούμενα θα αντλεί πόρους με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, επιβαρύνοντας κατεξοχήν όσους εκμεταλλεύονται και αποκομίζουν τεράστια κέρδη από την πόλη.

Διεκδικούμε, μαζί με τους εργαζόμενους στο δήμο την αναδιάρθρωση των υπηρεσιών του δήμου ώστε αυτές να γίνουν αποδοτικές και φιλικές στον χρήστη, κατοχυρώνοντας παράλληλα το δικαίωμα σε μόνιμη και σταθερή δουλεία για τους χιλιάδες εργαζόμενους στο δήμο που σήμερα βρίσκονται σε καθεστώς εργασιακής επισφάλειας.

Πολιτισμός

Για τον πολιτισμό της καθημερινότητας στις γειτονίες της Αθήνας. Προτείνουμε, πέρα από τα κεντρικά ιλουστρασιόν υπερθεάματα που -σε σύμπραξη με «ευεργέτες» και χορηγούς- διοργανώνει κατά κόρον η δημοτική αρχή, την προώθηση αποκεντρωμένων πολιτιστικών δράσεων, που μπορούν να αναζωογονήσουν τις γειτονίες της Αθήνας και να φέρουν την πολιτιστική δημιουργία κοντά σε όλους τους κατοίκους της πόλης. Διεκδικούμε ο Δήμος να στηρίξει την ερασιτεχνική δημιουργία και τους νέους δημιουργούς δίνοντας τους χώρο έκφρασης.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Σήμερα, είναι καιρός να σκεφτούμε πως θα προχωρήσουμε παραπέρα, για να διεκδικήσουμε πραγματικές λύσεις, για να δυναμώσει περισσότερο η φωνή των πολιτών στο Δήμο της Αθήνας.

Σήμερα είναι καιρός να σκεφτούμε ότι στην Αθήνα δεν χρειάζεται απλώς να αλλάζουν τα πρόσωπα αλλά είναι επείγουσα ανάγκη να αλλάξουν οι πολιτικές που ασκούνται, είναι επείγουσα η ανάγκη για την εφαρμογή πολιτικών πέρα από το πλαίσιο της μέχρι σήμερα νεοφιλελεύθερης δικομματικής διαχείρισης.

Και απευθυνόμαστε σε όλους τους πολίτες της Αθήνας, σε όλους όσους θεωρούν ότι μπορεί αν υπάρξει μια διαφορετική προοπτική στην Αθήνα, σε όλους ασπάζονται τις αρχές «η πόλη δεν είναι για πούλημα» και «οι άνθρωποι πάνω από τα κέρδη», να αγωνιστούμε από κοινού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου